• Rua Carlos Gomes, 250 - CEP: 13083-855 - Campinas, SP, Brasil

Image not available

  • Portuguese, Brazil
    Image not available
  • English
    Image not available
  • Spanish
    Image not available
Utilizar o username do domínio IGE
Utilizar a senha do domínio IGE
  • Recuperar senha
IG 45 anos
Image not available
Unicamp
Image not available

Main Menu

  • Institucional
    • Apresentação
      • 30 anos de IG
      • 40 anos de IG
      • 45 anos de IG
      • Professores Eméritos
    • Diretoria
    • Colegiados
      • Congregação
      • CID
      • Legislação e Regimentos
    • Departamentos
      • DGEO
      • DGRN
      • DPCT
    • Relatórios
    • PLANES
    • AcolheIG
    • Biblioteca
      • Comissão
      • Regimento
      • Equipe
      • Serviços
      • Links
      • Redes Sociais
    • Mapeamento de Processos do IG
    • Periódicos do IG
    • Concursos Docentes
    • Programa de Pesquisador de Pós Doutorado
    • Concursos Técnicos e Administrativos
    • Contato
  • Comunidade
    • Docentes
    • Colaboradores
    • Técnicos e Administrativos
    • Pesquisadores
    • PosDocs
  • Graduação
    • Apresentação
    • Graduação em Geologia
    • Graduação em Geografia
    • Comissão de Graduação
    • Núcleo Docente Estruturante
    • Área do aluno
    • Ingresso na graduação
    • Disciplinas
    • Bolsas e estágios
    • Entidades estudantis
    • Contato
  • Pós-graduação
    • Apresentação
    • Programas
      • Ensino e História de Ciências da Terra
      • Geociências
      • Geografia
      • Política Científica e Tecnológica
    • Regulamentos e Catálogos
    • Comissão Geral da Pós-Graduação
    • Entidades Estudantis
    • PED - Programa de Estágio Docente da Unicamp
    • Bolsas
    • PRINT
      • Análise dos componentes naturais e das suas transformações
      • Ciência, Tecnologia, Inovação para a Sustentabilidade
      • Fronteiras do conhecimento em Geociências
      • Geoparques, Comunidades e Cidades Resilientes
      • Globalização e dinâmicas sócio-espaciais
    • Disciplinas
    • Estudante Especial
    • Defesas e Qualificações
      • Agenda
      • Procedimentos para Defesas e Qualificações
    • Repositório de Teses e Dissertações
    • Contato
  • Pesquisa
    • Apresentação
    • Comissão de Pesquisa
    • Recursos para pesquisa
    • Escritório de Apoio a Projetos
    • Produção acadêmica e técnico científica
    • Grupos de pesquisa
    • Contato
  • Laboratórios
  • Cultura e Extensão
    • Apresentação
    • Comissão de Extensão
    • Cursos de Extensão e Especialização
    • Atividades de Extensão
    • Formulário para cadastrar Ações de Extensão
    • Edital Extensão
    • Esquema de Ações de Extensão
    • UPA Virtual 2021
    • Contato
  • Comunicação
    • Notícias
    • Clipping
    • Redes Sociais

The profile of palaeontology teaching in undergraduate courses in Brazil

Trilha de navegação

  • Início
  • The profile of palaeontology teaching in undergraduate courses in Brazil
artigo Zabini
Image not available
Everton Fernando Alves
Débora Liemi Tanji
Carolina Zabini
DGRN

Background: Currently, palaeontology professors have been challenged to update and incorporate innovative teaching approaches into their planning to help students develop the necessary skills and competencies. However, today there is a mismatch between the current and the ideal teaching profiles. Objective: To describe the palaeontology teaching profile in undergraduate courses in Brazil. Design: Descriptive and exploratory study. Setting and participants: Palaeontology professors (n=37) in undergraduate courses at several Brazilian higher education institutions. Data analysis collection: Data were collected through a semi-structured online form (survey), triangulated and categorised into (a) general characteristics, (b) teacher education, (c) teaching experience, (d) undergraduate courses, (e) curriculum, syllabus, and programme discussion meetings, (f) inter and multidisciplinarity, and (g) curriculum. Results: Despite the limited scope (small sample size), the study results guided the focus of the research and improvement efforts, as there are still many difficulties and challenges to be overcome to raise the quality of teaching in undergraduate palaeontology across the country. Conclusions: The data from this study can serve as a valuable basis for professors-researchers, educational managers, and policymakers interested in implementing innovative continuing education programmes and in supporting management and policy decisions regarding potential reforms of palaeontology teaching in Brazilian undergraduate courses in higher education institutions.

Keywords:Teaching; Geoscience education; Teacher education; Pedagogical practices; University education

Carolina Zabini

Revista de Ensino de Ciências e Matemática

Endereço

Rua Carlos Gomes, 250
CEP: 13083-855
Campinas, SP

Como chegar  

22º48'48"S 47º04'09"W

Footer menu

  • Feedback do Portal

Links

  • Email Unicamp
  • Sistemas e Solicitações
  • Intranet (antiga)
  • Logotipos do IG
  • Fale com o IG

Menu do usuário

  • Entrar
IG 45 anos
Unicamp

Copyright © 2025 IG, Unicamp. Todos os direitos reservados

Notifications