• Rua Carlos Gomes, 250 - CEP: 13083-855 - Campinas, SP, Brasil

Image not available

  • Portuguese, Brazil
    Image not available
  • English
    Image not available
  • Spanish
    Image not available
Utilizar o username do domínio IGE
Utilizar a senha do domínio IGE
  • Recuperar senha
IG 45 anos
Image not available
Unicamp
Image not available

Main Menu

  • Institucional
    • Apresentação
      • 30 anos de IG
      • 40 anos de IG
      • 45 anos de IG
      • Professores Eméritos
    • Diretoria
    • Colegiados
      • Congregação
      • CID
      • Legislação e Regimentos
    • Departamentos
      • DGEO
      • DGRN
      • DPCT
    • Relatórios
    • PLANES
    • AcolheIG
    • Biblioteca
      • Comissão
      • Regimento
      • Equipe
      • Serviços
      • Links
      • Redes Sociais
    • Mapeamento de Processos do IG
    • Periódicos do IG
    • Concursos Docentes
    • Programa de Pesquisador de Pós Doutorado
    • Concursos Técnicos e Administrativos
    • Contato
  • Comunidade
    • Docentes
    • Colaboradores
    • Técnicos e Administrativos
    • Pesquisadores
    • PosDocs
  • Graduação
    • Apresentação
    • Graduação em Geologia
    • Graduação em Geografia
    • Comissão de Graduação
    • Núcleo Docente Estruturante
    • Área do aluno
    • Ingresso na graduação
    • Disciplinas
    • Bolsas e estágios
    • Entidades estudantis
    • Contato
  • Pós-graduação
    • Apresentação
    • Programas
      • Ensino e História de Ciências da Terra
      • Geociências
      • Geografia
      • Política Científica e Tecnológica
    • Regulamentos e Catálogos
    • Comissão Geral da Pós-Graduação
    • Entidades Estudantis
    • PED - Programa de Estágio Docente da Unicamp
    • Bolsas
    • PRINT
      • Análise dos componentes naturais e das suas transformações
      • Ciência, Tecnologia, Inovação para a Sustentabilidade
      • Fronteiras do conhecimento em Geociências
      • Geoparques, Comunidades e Cidades Resilientes
      • Globalização e dinâmicas sócio-espaciais
    • Disciplinas
    • Estudante Especial
    • Defesas e Qualificações
      • Agenda
      • Procedimentos para Defesas e Qualificações
    • Repositório de Teses e Dissertações
    • Contato
  • Pesquisa
    • Apresentação
    • Comissão de Pesquisa
    • Recursos para pesquisa
    • Escritório de Apoio a Projetos
    • Produção acadêmica e técnico científica
    • Grupos de pesquisa
    • Contato
  • Laboratórios
  • Cultura e Extensão
    • Apresentação
    • Comissão de Extensão
    • Cursos de Extensão e Especialização
    • Atividades de Extensão
    • Formulário para cadastrar Ações de Extensão
    • Edital Extensão
    • Esquema de Ações de Extensão
    • UPA Virtual 2021
    • Contato
  • Comunicação
    • Notícias
    • Clipping
    • Redes Sociais

Comparative analysis of entrepreneurial intention models: Self-efficacy versus entrepreneurial characteristics

Trilha de navegação

  • Início
  • Comparative analysis of entrepreneurial intention models: Self-efficacy versus entrepreneurial characteristics
Ruy vintage
Image not available
Anne Kathleen L. Rocha
Gustavo Hermínio S. M. Moraes
Ana Iolanda Voda
Ruy Quadros
DPCT

Purpose: The purpose of this research is to analyze whether self-efficacy and entrepreneurial characteristics (e.g., risk-taking, planning, opportunity recognition, persistence, sociability, innovation, and leadership) differ in the explanation of entrepreneurial intention models, having entrepreneurial education as a moderator of relationships.

Originality/value: This paper offers an in-depth perspective on which behavioral characteristics fit best into entrepreneurial intention models and helps to fill a theoretical and practical gap on the need for university education to increase its positive impact on human capital, particularly on students’ professional skills, demonstrating which characteristics are most impacted by entrepreneurial education.

Design/methodology/approach: Quantitative methodology was employed, and data were analyzed with structural equation modeling. The sample consisted of 1,004 Brazilian university students from public and private universities. The research was conducted in a non-probabilistic way and with a convenience sample. In order to address the research hypothesis and objectives, all constructs were adapted from relevant literature on entrepreneurship.

Findings: The results indicate it seems more appropriate to use a set of entrepreneurial characteristics when investigating an entrepreneurial intention model if you are looking for a higher explanatory factor and a more robust model; also, entrepreneurial characteristics represent a more sensitive model, which brings accurate assessments on factors that affect entrepreneurial intention. With these findings, entrepreneurial education can be planned to shape certain characteristics through actions in the university environment, making it possible to measure the impact of education on entrepreneurial intention.

Keywords: self-efficacy; entrepreneurial characteristics; entrepreneurial intention; entrepreneurial education; Brazil

Scielo - Human and Social Management

Endereço

Rua Carlos Gomes, 250
CEP: 13083-855
Campinas, SP

Como chegar  

22º48'48"S 47º04'09"W

Footer menu

  • Feedback do Portal

Links

  • Email Unicamp
  • Sistemas e Solicitações
  • Intranet (antiga)
  • Logotipos do IG
  • Fale com o IG

Menu do usuário

  • Entrar
IG 45 anos
Unicamp

Copyright © 2025 IG, Unicamp. Todos os direitos reservados

Notifications